NSHK News

23rd of January 2023 | Trying to win voters' votes with slogans like "let's take the rich", many Norwegian politicians really missed the mark, says the president of the Norwegian Slovak Chamber of Commerce to the Slovak financial newspaper TREND In recent months, Norway has experienced a significant exodus of Norwegian billionaires and millionaires. These have mainly moved to Switzerland, Italy or Canada. The reason is increased taxes. These taxes also increasingly affect the middle class, which previously always supported progressive taxation. Ján Zima explains how this is reflected in Norwegian society.

1st of September 2022

1st of September 2022 | Celebrating Slovakia's national day on 1 September and the 30th anniversary of the Slovak constitution together with investors and Slovakia's friends in Norway.

31st of July 2022

31st of July 2022 | The Slovak Institute in Oslo organized this weekend a course in Slovak language, culture and society for future Norwegian medical students. The course is free and in collaboration with Interstudium, which is recruiting medical studies to the Jessenius Faculty of Medicine in Martin and the University of Veterinary Medicine and Pharmacy in Košice. Norwegian-Slovak academic cooperation is not only useful for both countries, but Norway thereby financially supports the Slovak public education system and infrastructure.

28th of June 2022

28th of June 2022 | This week, the Norwegian Slovak Chamber of Commerce was visited by the former Slovak Ambassador to Norway František Kašický. We had the opportunity to talk about the current state and development of Norwegian-Slovak cooperation, especially the project of educating Norwegian students at Jessenius Medical Faculty in Martin and the University of Veterinary Medicine and Pharmacy in Košice. During his time in Norway, František Kašický made a significant contribution to the development of this collaboration, which is not only of academic importance, but also represents a strong financial contribution in Slovakia.

16th of June 2022

16th of June 2022 | Electric Vehicles Symposium i Oslo ble avsluttet i går. Der deltok delegasjon fra det slovakiske byrået for handel og investeringsutvikling SARIO, samt en gruppe slovakiske næringsrepresentanter - åtte utstillere i den den slovakiske paviljongen og seks bedrifter deltok på symposiet på selve messen. Den slovakiske paviljongen presenterte de siste forretningsaktivitetene i Slovakia og potensialet til elektromobilitet på en veldig profesjonell og moderne måte. Tusen takk til Patrik Križanský, direktør for SEVA - Slovak Electric Vehicle Association - for å koordinere presentasjonen av flere selskaper som viste interesse for å samarbeide med norske partnere. Norsk slovakisk handelskammer bidrar gjerne til å få lovende slovakiske prosjekter til det norske elbilmarkedet.

7th of June 2022

7th of June 2022 | On June 4, the first online admissions to the Jessenius faculty of Medicine in Martin took place this year, attended by Norwegian students. This project of Norwegian-Slovak cooperation has been operating for more than 20 years since prof. In 2001, Albert Stránský managed to get the first applicants from Norway. Today, we are pleased to say that more than 600 Norwegian doctors work in hospitals and medical facilities throughout Norway - with university degrees from Martin. The economic benefit of Norwegian students in Slovakia is in millions of euros per year, and is almost 100% financed by the Norwegian State Loan Fund. It is the result of many years of cooperation, quality of teachers and education at Slovak universities. It is mutually beneficial and enriching for both countries, it represents real and long-term Norwegian investments in Slovak education, science and infrastructure. And last but not least, Slovakia has something to be rightfully proud of, educating dozens of real Norwegian ambassadors every year who know Slovak, know Slovak culture and have a close relationship with Slovakia.

17th of May 2022

17th of May 2022 | I går feiret Norge nasjonaldagen - 17. mai. Vi er glad for at pandemien endelig forlot Norge etter noen år, og at vi kunne vende tilbake til tradisjonen som ble for over 15 år siden startet av Norsk Slovakisk Forum: å hedre sammen på nasjonaldagen - i nærvær av mer enn tusen deltakere, medlemmer av 17. mai komiteen, ledelsen til Slovakias ambassade i Oslo - minnet om forkjemperen for slovakers rettigheter Bjørnstjerne Bjørnson. Mange nordmenn og slovaker vet ikke at Bjørnson i sin livslange innsats for å forsvare de svakes og undertryktes rettigheter viet de siste årene av sitt liv også til slovaker – en liten nasjon som verden visste lite om. Han vekket internasjonal oppmerksomhet for deres situasjon og kom i skarp konflikt med daværende Ungarn. Det er derfor viktig at representanten for 17. mai komitéen Bjørn Revil, gjentok dette igjen på Vår Frelsers gravlund i Oslo, og satte pris på at de slovakiske representantene i Norge – den slovakiske ambassaden og Norske slovakisk handelskammer – la ned sine kranser ved Bjørnsons grav under den offisielle seremonien.

25th of March 2022

25th of March 2022 | NORSK SLOVAKISK HANDELSKAMMER HJELPER SLOVAKIA OG UKRAINA, DU KAN OGSÅ BIDRA Vi bestemte oss for å hjelpe Slovakia og gi en hjelpende hånd under strømmen av ukrainske flyktninger som flyktet til Slovakia fra krigen. Vi støttet byggingen av et asylhus i Bratislava med et beløp på € 500, som er gitt til startlab.sk-prosjektet. Vi ber våre samarbeidspartnere og støttespillere bidra så mye som mulig. https://www.startlab.sk/.../2714-azylovy-dom-pre-ukrajinu/

1st of March 2022

1st of March 2022 | I år innleder Norsk slovakisk handelskammer samarbeid med en ny partner – et av de mest suksessrike reisebyråene i Slovakia – BUBO. Dette prosjektet arrangeres sammen med Jozef Zeliznak – som oversatte totalt 65 bøker fra fra norsk, svensk og dansk (Nesbø, Knausgård, Loe, Gaarder) og kjenner Norge veldig godt.